Skip to main content

4.1 Musical

De theatervorm ‘musical’ (afgeleid van ‘musical show’ en ‘musical comedy’) is een mengvorm. Aan de ene kant waren er de komische opera’s (van b.v. Gilbert & Sullivan) en operettes (van b.v. Lehár) in Europa en aan de andere kant het vaudevilleamusement in de Verenigde Staten. Hoewel er nog steeds twee hoofdgroepen zijn aan te wijzen, beschouwt men de Amerikaanse en de Europese tak beide als ‘musical’.

De musical in de Verenigde Staten heeft zich altijd geconcentreerd op en rond Broadway, een straat in New York waar veel theaters gevestigd zijn. In Europa voltrok de ontwikkeling zich voornamelijk in een centraal gelegen wijk in Londen, t.w. West End, een buurt die ook wel wordt aangeduid als ‘Theatre Land’.

Toonaangevende musicalschrijvers in Europa zijn op dit moment Sir Andrew Lloyd Webber (Verenigd Koninkrijk) en Claude-Michel Schönberg & Alain Boublil (Frankrijk). In de Verenigde Staten is Stephen Sondheim (na mannen als George & Ira Gershwin, Rodgers & Hammerstein, Cole Porter, Lerner & Loewe en Leonard Bernstein die de musicalwereld vroeger domineerden) de grote vernieuwer op dit gebied. Hoewel Sondheim door kenners bejubeld wordt, heeft het grote Broadwaypubliek nog steeds moeite met de ‘intellectuele’ c.q. zware onderwerpen die hij in zijn musicals gebruikt. Sondheim vindt zichzelf overigens ook een ‘cultfiguur’.